امروز چهارشنبه  ۲ آبان ۱۴۰۳
۱۴۰۱/۰۷/۰۶- ۱۵:۲۴ - مشاهده: ۶۲۵

سخنرانی جناب آقای مهندس اسلامی در شصت و ششمین نشست کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

سخنرانی جناب آقای مهندس اسلامی در شصت و ششمین نشست کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

بسم الله الرحمن الرحیم

 

جناب آقای رئیس،

آقای مدیرکل،

عالیجنابان،

خانم ها و آقایان،

 

آقای رئیس در ابتدا مایلم انتخاب جنابعالی به ریاست کنفرانس عمومی را تبریک گفته و جنابعالی را از همکاری و حمایت هیأت خود، مطمئن سازم.

برنامه‌های توسعه‌ای جمهوری اسلامی ایران در راستای پیشرفت و گسترش عدالت، با هدف دستیابی به توسعه پایدار است. در همین راستا «سند جامع راهبردی توسعه صنعت هسته‌ای برای افق بیست ساله (تا سال 2040)» در سطح ملی به تصویب رسیده است. بر اساس این سند، سهم برق هسته‌ای در سبد انرژی کشور می‌بایست به حداقل 20 درصد از کل برق کشور برسد و در این راستا برنامه‌ای با ظرفیت 10.000 مگاوات برق هسته‌ای جدید برای 10 سال آینده پیش‌بینی شده است.

در این سند همچنین موضوع توسعه و کاربرد رادیو ایزوتوپها، و کاربرد گسترده پرتو در زمینه‌های سلامت، کشاورزی، محیط زیست و صنعت نیز پیش‌بینی شده است. در این رابطه، جمهوری اسلامی ایران از ابتکار «پرتوهای امید» که موضوع اصلی مجمع علمی سال 2022 نیز هست، استقبال می‌کند.

آژانس مسئولیت ویژه‌ای در زمینه تحقق تمایل جهان برای به صفر رساندن تولید گاز کربن تا سال 2050، دارد. مدیرکل آژانس اهمیت این موضوع را در مجامع بین‌المللی مختلفی برجسته ساخته است، از جمله در بیست و ششمین کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون سازمان ملل متحد در باره تغییرات اقلیمی‌که در گلاسکو برگزار شد و همچنین، طی دهمین نشست کنفرانس بازنگری اِن. پی. تی در نیویورک.

 

آقای رئیس،

تمایل دارم که از این فرصت برای شفاف‌سازی در خصوص برجام بعنوان یک توافق استفاده کنم. برجام  نتیجه تلاشی جمعی است که در برگیرنده توازن ظریفی از  مسئولیت‌ها و اقدامات متقابل است و موارد زیر را شامل می‌شود:

از طرف ایران محدودیت فعالیت‌های غنی‌سازی، کاهش سرعت و ظرفیت فعالیت‌های هسته‌ای و سیستم راستی‌آزمایی سخت‌گیرانه برای مدت معینی پذیرفته شد و درعوض طرف مقابل می‌بایست تحریم‌های ظالمانه غیرقانونی و موانع مرتبط برای از سرگیری همکاری‌ها و مراودات مالی، تجاری و اقتصادی ایران را مرتفع می‌نمود. بعلاوه، برجام می‌بایست بعنوان یک ابزار اطمینان‌ساز درکنار سایر ابزارها، از طرح ادعاهای واهی علیه برنامه‌ها و فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران جلوگیری نماید.

آمریکا برخلاف خواسته جامعه جهانی، مفاد برجام و قعطنامه‌ 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض کرد، از این توافق خارج شد و به سیاست رسوای فشار حداکثری متوسل شد که با درماندگی شکست خورد.

با این وجود پس از گذشت دو سال و نیم از ادامه تحریم‌های فزاینده علیه بخش‌های مختلف اقتصاد ایران توسط آمریکا و عدم اقدامات جبرانی عملی از طرف E3/EU  برای انجام تعهداتشان، مجلس شورای اسلامی قانون «اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» را تصویب نمود که سازمان انرژی اتمی ایران را به انجام اقدامات مشخصی ملزم نمود.

همانطور که در موارد مختلف بیان شده است، جمهوری اسلامی ایران همچنان به توافق 2015 متعهد است. اقدامات جبرانی ایران در پاسخ به نقض تعهدات طرف مقابل صورت گرفته است. اگر دیگر اعضای این توافق با رفع کلیه موانع و برداشتن تحریم‌ها به تعهداتشان باز گردند، اجرای اقدامات جبرانی با کسب دریافت مجوز قانونی از مراجع ذیربط از جمله مجلس شورای اسلامی متوقف خواهد شد.

آقای رئیس،

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک عضو مسئولیت پذیر آژانس همواره حامی اجرای کامل و غیرتبعیض‌آمیز معاهده عدم اشاعه (ان. پی. تی) و موافقت‌نامه‌‌های جامع پادمان بوده است. ایران سابقه‌ای مثال‌زدنی در همکاری با آژانس دارد.

باید روشن شود، که هیچ فعالیت یا مواد هسته‌ای اظهار نشده در ایران وجود ندارد و تمامی اتهامات صرفا مبتنی بر اطلاعات ساختگی و نادرست رژیم اسرائیل است. جمهوری اسلامی ایران حقیقتا انتظار دارد که آژانس گزارش‌دهی نظارت و راستی‌آزمایی خود را به صورت حرفه‌ای‌تر، بی‌طرفانه‌تر و مستقل‌تر انجام دهد.

 

آقای رئیس،

انتظار داریم آژانس با حفظ اعتبار و انسجام خود اجازه ندهد برخی از عناصر، اتهامات کهنه‌ای که در سال ۲۰۱۵ بسته شده‌اند را هر بار به بهانه‌ای مختلف مطرح نمایند. ما معتقدیم که آژانس باید از اتکا به اطلاعات بی‌اساس از طریق منابع غیرقابل اعتماد خودداری کند. در این راستا، انتظار می‌رود آژانس استقلال، بی‌طرفی و حرفه‌ای‌گری خود را حفظ نموده و نقش سازنده‌ای ایفا نماید.

همچنین اجازه دهید توجه شما را به پیامدهای خطرناک اقدامات خرابکارانه رژیم اسرائیل علیه تأسیسات صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و ترور دانشمندان کشورم جلب نمایم. هدف از این اقدامات خصمانه نه تنها تخریب صنعت هسته‌ای ایران، بلکه از بین بردن امکان هرگونه راه‌حل سیاسی است. این اقدامات مذبوحانه و جنایتکارانه رژیم اسرائیل بایستی با واکنش قاطع آژانس مواجه می‌گردید. این رژیم با اعمال فشار سیاسی بر دولت آمریکا، آن دولت را مجبور به خروج از برجام نمود؛ اشتباه بزرگی که خود آمریکا به آن اعتراف کرده است.

 

آقای رئیس،

در پایان، مایلم تاکید کنم که جمهوری اسلامی ایران به منظور حفظ تداوم دانش آژانس در مورد فعالیت های صلح آمیز هسته ای خود، همواره همکاری کامل را نموده است. بیانیه مشترک آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران در 5 مارس 2022 نمونه بارزی از این همکاری است. همانطور که در بالا ذکر شد، اقدامات جبرانی فعلی ایران، از جمله در ارتباط با تجهیزات نظارتی فراتر از توافق جامع پادمان و سیستم راستی‌آزمایی قوی، تنها زمانی معکوس می‌شوند که تحریم‌های غیرقانونی لغو و از اتهامات بی‌اساس درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران اجتناب شود. ما همواره آماده گفت و گو و تعامل هستیم تا ابهامات را به طور سازنده بررسی و شفاف سازی کنیم.

متشکرم آقای رئیس

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما